A vállalati méret, amely alatt leggyakrabban az alkalmazottak számát értik, sokszor csalóka. Ha egy nemzetközi szinten több ezer főt foglalkoztató cég tucatnyi emberrel működő hazai leányvállalatát összehasonlítjuk egy hasonló létszámú magyar kisvállalkozással, bizony sok különbséget találhatunk. Kiderülhet, hogy ennek a pár fős, külföldi tulajdonban lévő cégnek a működése számos tekintetben jobban hasonlít egy nagyvállalatéhoz, mint egy kicsihez. Folyamatai, üzleti kultúrája, hatékonysága révén ideális közeg lehet. Nem elég önmagában azt vizsgálni, vajon egy kisebb vagy nagyobb cég az ideális választás. A képet még igen sok dolog árnyalhatja, mint például a kiszemelt vállalat iparága, nemzeti hovatartozása, szervezeti felépítése, kultúrája, hagyományai. Csak általánosságokban beszélhetünk tehát a vállalati méretből adódó előnyökről és hátrányokról.

A kis cégeknél elhelyezkedők rendszerint összetettebb, változatosabb munkakört látnak el, hiszen kevés embernek kell a vállalatnál előforduló valamennyi feladatot megoldani. Az itt dolgozók kreatívabban, önállóbban tevékenykedhetnek, az egyéni felelősségvállalásra is nagyobb lehetőségük van. A kis szervezet miatt hamarabb átlátják a vállalat működését, az egyes funkcionális területek feladatait. Ahol kevesen dolgoznak, általában jobban megismerik egymást, és a hangulat is családiasabb.

Ugyanakkor gyakori probléma, hogy az alacsony létszám és a túlzott leterheltség miatt nincs olyan személy, akitől a pályakezdő tanulhatna. Nem ritkán csak arra van lehetőség, hogy a fiatalok a saját hibáikból okuljanak. A kisebb vállalatoknál rendszerint kevesebb a tréning, a szervezett továbbképzési lehetőség, nincs kialakult szervezetfejlesztés, karriertervezés. A kis cégeknek szűkösek a tartalékaik, ezért a nagy méretű versenytársaiknál sokkal kiszolgáltatottabbak a kedvezőtlen piaci hatásoknak, igaz, a változásokra is gyorsabban és rugalmasabban tudnak reagálni. A kis létszámból fakadóan gyakran az előrelépés lehetősége is limitált, ugyanakkor a munkakörök között van lehetőség az átjárhatóságra.

A feltételezett stabilitás mellett a nagyvállalatok előnye abból a felhalmozott tudásból és tapasztalatból ered, amelyből merítve pl. egy frissdiplomás sokkal jobban elmélyülhet egy adott munkaterületen. A fiatal munkatársak ugyan nem láthatnak rá teljes egészében a cég működésére, de több lehetőségük van továbbképzésre, és a munkakörök rotációja miatt egy területen belül más és más feladatkörben is kipróbálhatják magukat. Egyre több nagyvállalat ismeri fel, hogy a belső tehetséggondozás, a vezető utánpótlás kinevelése, a rotáció kedvezőbb, mint mindig kívülről felvenni valakit az adott pozícióba. Emellett a munkatársak elköteleződését, lojalitását is növeli, nem utolsó sorban a toborzáson, betanuláson is igen komoly megtakarítások érhetők el.

Viszont a nagyvállalatok központilag kidolgozott rendszerei miatt a saját ötletek megvalósításában az itt elhelyezkedők nem igen reménykedhetnek. Csak csavar vagyok a gépezetben, droid, robot, futószalag mondják sokan, akik másra számítottak, ám egy jó nevű multinál eltöltött pár év igen sokat számít majd a további karrierépítés, álláskeresés során.

A bejegyzés trackback címe:

https://karriervadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr802182018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alapvető élelmiszer 2010.07.28. 16:45:47

"egy jó nevű multinál eltöltött pár év igen sokat számít majd a további karrierépítés, álláskeresés során."

Én ezzel nem értek egyet. Egyre többször hallok olyanról, hogy X/Y cégnél eltöltött X idő semmit nem ér, mintha benne sem lenne a CV-ben. Ebben élen járnak a különböző call centerek/contact centerek, ahol igen szigorún szabályzott munkarend van, oda tényleg droidok kellenek, aki egyénieskedni akar, az hamar kívül találja magát. És ha valaki ilyen helyről jön, hamar szembesítik azzal, hogy nem sokat ér ezzel a tapasztalattal, ahogy egyik fogaskerék olyan a gépezetben, mint a másik. Semmi egyéni.

flora.a 2010.08.04. 21:12:50

Nagyon jó gondolatok. De nem veszem észre - multinál - azt, hogy érdekelné a vezetést az, hogy mekkora és miért van fluktuáció. Az emberek minden pozícióban pótolhatóak!
süti beállítások módosítása