Régebben is lehetett már több helyen olvasni arról, hogy mennyire alacsony fokú a magyarok mobilitása, nem szeretnek utazni, költözni meg pláne nem, nem mennek a munkalehetőségek után.

Az utazással töltött idő persze nagyon fontos tényező. Ezt az időt sem a munkáltató, sem a családod nem értékeli - nem dolgozol, és nem otthon vagy. Érthető, hogy ezt mindenki igyekszik minimalizálni. Viszont ha nincs megfelelő munkalehetőség, akkor muszáj rugalmasabbnak lenni ezen a téren. Persze az utazással töltött idő is eltelhet hasznosan: ha épp nem kocsival járunk, akkor lehet olvasni, tanulni, pihenni, ideális esetben sportolni - a napi testmozgás a munkahelyre történő biciklizéssel kipipálható (feltéve ha a munkahelyen van tisztálkodási lehetőség).
 
A mobilitás két részre bontható: lakhelyed környékén mennyit vagy hajlandó munkába utazással tölteni, vagy hajlandó vagy-e költözni egy másik városba. Ez utóbbit ugyanakkor nem lehet általánosságban nézni, függ a régiótól, függ az elérhető munkalehetőségtől, a családi és anyagi helyzettől. Annak, akinek az ország másik felében sem adnának munkát (mert pl. szakképzetlen) nincs értelme elköltözni - hozzáteszem nem is költözne, ill. nem is tudna, az ingatlan értéke az elnéptelenedő, tartós munkanélküliséggel küzdő, elmaradott településeken konvergál a nullához. Mivel az infrastruktúra csak romlik, nem fejlődik, a vállalkozások sem telepednek meg, így aki tanult, szakmával bír, szeretne és tud dolgozni, elköltözik. Így alakulnak ki, és alakulnak át bizonyos térségek olyan térségekké, amit egyre inkább elkerül magánember és vállalkozás egyaránt.
 
De ha valaki még költözésre adná a fejét, és saját tulajdonú lakása/háza van, most még nehezebb dolga van, mint pár éve, mivel az ingatlanok szinte eladhatatlanok, főleg vidéken, vagy csak áron alul lehet tőlük megszabadulni. De egy ilyen vagyonvesztés nyilván nem cél. Ilyen szempontból az albérlet sokkal rugalmasabb, mert bármikor feladható ha a külső körülmények megváltoznak. Európa fejlettebb országaiban az ingatlanok bérlése sokkal nagyobb arányú, mint nálunk, emiatt, valamint a sokkal fejlettebb közlekedés miatt a mobilitás, a költözési rugalmasság sokkal jobb. Hiszen egy albérletet egy másikra könnyű cserélni, a bérleti díjak nagyjából hasonlóak az egyik, vagy másik nagyvárosban. Itthon viszont tulajdonban gondolkodnak az emberek (ennek szintén számos társadalmi-politikai oka van), és egy ingatlan tulajdonjog átruházás sokkal bonyolultabb, kényesebb és költségesebb lépés. Elég nagy értékkülönbségek vannak az országon belül, ami még jobban nehezíti a költözést.

Ami viszont már kevésbé érthető, az a túlzott Budapest-központúság. Mindenki itt akar dolgozni, és aki itt lakik, ki sem tenné a lábát. Sokan inkább utaznak Budapesten belül 1 órát, minthogy nyitottak legyenek egy Budapest környéki munkavégzésre, amit elérnének céges busszal, kocsival, vagy tömegközlekedéssel 30-45 perc alatt. Budaörs, vagy Törökbálint már áthidalhatatlan messziségnek tűnik sokaknak, pedig az ellentétes forgalomnak köszönhetően könnyen megközelíthető, és olyan nagyobb foglalkoztatókat zárunk ki az immobilitással mint a Telenor, az Invitel, Johnson&Johnson, Unitis, Tesco központ, vagy a Dégáz.

A bejegyzés trackback címe:

https://karriervadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr443044793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pogacem 2011.07.06. 18:41:38

Óbuda-Budaörs-Óbuda viszonylatban azért egy kicsit vitatkoznom kell az utolsó bekezdéssel: "az ellentétes forgalomnak köszönhetően könnyen megközelíthető" -> vagy délután 4-kor, vagy este 8-kor tudok haza (városba befele) menni, a 2 között lényegében esélytelen. Sajnos az autópálya Buda fele nagyon durván be szokott állni. Ez azért nem mindenkinek elfogadható időbeosztás. :(

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2011.07.06. 23:01:16

akkor vajon hová megy az a rengeteg ember felkapcsolt fényszórójú autóval napközben a nagyfaluban? (debrecen, nem pest)
nincs iskola, így nem lehet azt mondani, hogy viszik/hozzák a pulyát.

mernokbazis.hu · http://www.mernokbazis.hu/ 2011.07.08. 21:38:08

"Európa fejlettebb országaiban az ingatlanok bérlése sokkal nagyobb arányú, mint nálunk"

Hát, ez igaz, de tegyük gyorsan hozzá, hogy azért, mert egy jó albérlet, ami 1 családnak elég, a bérek kb. negyedét, harmadát teszik ki. Ugyanez otthon 70-110% között mozog.

Szerintem még "békeidőben" sem költözik el az ember, eladva a házát, amit lehet, hogy családilag örökölt és kötődik is hozzá, azért mert valahol 20-30ezerrel többet fizetnek. Márpedig a 99% számára ilyen léptékű javulások lehetnek bérezésben.

Egyébként nem igaz, hogy, hogy nincs mobilitás, elég a híreket bekapcsolni, egyre mobilabbak lettünk a külföldi munkavállalással kapcsolatban, sok mérnök hagy itt csapot-papot, kint pl. Németo.-ban egy gépészmérnöki, villamosmérnöki állás az itteni háromszorosát fizeti. Tudományos pályánál, kutatási területtől függően 3-8 szorosa ugyanez a szorzó. Orvosokról ne is beszéljünk, de alacsonyabb szintű műszaki pályán is megéri kivándorolni, csak ott a nyelvtudás szűk keresztmetszet. .

Szóval igenis mobilak vagyunk, állítólag egyre inkább :)

isaac 2011.07.13. 05:59:30

Budapest központúság: szerintem érdemes szakitani vele.
Én budapesti vagyok (ott születtem, ott nőttem fel). Aztán 7 éve, egy munkalehetőség kedvéért elköltöztem Székesfehérvárra. Érdemes volt, egy nagyon nagy multinál volt, egy viszonylag felelősségteljes globális állásom: sokat tanultam, fejlődtem ott - élmény volt.
A költözésbe annyira belejöttem, hogy most 2 éve már külföldön vagyok

Lényeg a lényeg: érdemes költözni.
(Mondjuk az sajnos igaz: a fehérvári lakásom sajnos ott kellett hagynom, és ugye az ismert válság stb miatt nem is igazán piacképes...)